Het verloop van de ballonvaart

Eindelijk is het zover, vandaag staat de langverwachte ballonvaart op de planning! Zodra de dag van uw ballonvaart is aangebroken houden de piloten van Enjoy! Ballonvaarten de meteo gegevens van het KNMI goed in de gaten. Zodra de piloot weet of het weer er goed uitziet of toch te slecht voor het maken van een ballonvaart, nemen wij tussen 14:00 uur en 15:00 uur contact met u op en spreken we de exacte tijd af hoe laat we gaan verzamelen als de ballonvlucht door kan gaan. Het tijdstip van verzamelen is o.a. afhankelijk van de zonsopkomst- of zonsondergang tijden en afhankelijk van het tempo waarmee de wind afneemt. Bij te slecht weer moeten we de vaart helaas annuleren. Mocht dit onverhoopt gebeuren dan zullen wij zo snel mogelijk met u een nieuwe afspraak maken.

Hoe dan ook, uw ballonvaart gaat plaatsvinden!

 

Verzamelen

 Als de weer condities een veilige ballonvaart toelaten ontmoet u het Enjoy! team op de afgesproken locatie. Hier kunt u ’inchecken’ bij het Enjoy! Ballonvaarten team. De luchtballon zit nog geheel in de aanhangwagen, alleen de glimp van de grote ballonmand verwijst naar het avontuur dat op het punt staat te beginnen. Het opbouwen van de reusachtige luchtballon is al een hele belevenis op zich, om het helemaal af te maken kunt u helpen met het opbouwen van de luchtballon. Zodra de luchtballon startklaar op het veld ligt volgt de veiligheidsbriefing. Tijdens deze briefing hoort u at er wel en vooral niet van u verwacht wordt en de piloot legt in alle rust de landingsprocedure aan u uit. Ook tijdens het daadwerkelijk vullen van de luchtballon mogen de passagiers helpen. Na de briefing wordt een grote ventilator gestart en begint de ballon zich te vullen met koude lucht.

Zodra de ballon voor 3/4e is gevuld met koude lucht zet de piloot de branders aan. Door de warme lucht die zich in de ballon uitzet komt de ballon omhoog. Zodra de luchtballon bijna overeind staat wordt de ballonmand vanzelf overeind getrokken door de ballon en begint de piloot met het opwarmen van de luchtballon.

Tijd om in te stappen!

 

Welkom aan boord!

Zodra alle passagiers rustig zijn ingestapt doen de piloot en crew de laatste meteo- en veiligheidschecks. Ready to go!

De krachtige branders gaan aan en de warme vlam, van 1200 ºc, begint hete lucht in de ballon te blazen. De piloot warmt de luchtballon, met een inhoud van 180.000cu.ft (ruim 5000 liter), op tot ongeveer 100 graden. De luchtballon krijgt 'lift' en langzaam maar zeker klimt de luchtballon statig omhoog. Zodra de wind vat op de luchtballon krijgt zal het grote gevaarte langzaam maar zeker in beweging komen, met de steeds kleiner wordende uitzwaaiers achterlatend. In Nederland mogen luchtballonnen vaak tot 1500 tot 2000 meter stijgen. Dit hangt af van het overige vliegverkeer in de omgeving. De piloot van de luchtballon staat tijdens de ballonvaart in contact met de luchtverkeersleiding en krijgt zo nodig anders vaarthoogtes doorgegeven.

De ballonvaart

 Enjoy Your Flight!

Voor u het weet stijgt u boven de bomen en gebouwen uit, de piloot brengt de luchtballon naar een mooie vaarhoogte zodat u uitgebreid van het uitzicht kunt genieten. Tijdens de ballonvaart glijdt Nederland als een groot schilderijdoek onder u door en kunt kunt u genieten van de rust en het uitzicht vanuit de mand. U kunt genieten van dorpjes, steden, buitengebieden, bossen en rivieren. Onderweg verteld de piloot het een en ander over het gebied waar overheen wordt gevaren en u kunt de piloot natuurlijk alles vragen over de luchtballon. Gemiddeld hangt de luchtballon tijdens de ballonvaarten tussen de 400 en 600 meter hoogte, dit is een mooie hoogte zodat u ver van u af kunt kijken maar ook alles op de grond nog duidelijk kunt zien. Na minimaal een uur te hebben gevaren gaan we weer op zoek gaan naar een landingslocatie.

De landing

 Na ruim een uur ontspannen en genieten zet de piloot de luchtballon weer veilig aan de grond, dit kan ergens op een groenstrook langs de weg zijn of in een weiland bij een boer of zelfs een verlaten parkeerplaats. Met de veiligheidsbriefing is al verteld hoe u voor u zelf de landing zo soepel mogelijk kunt laten verlopen, toch wordt dit tijdens de vaart nog een keertje doorgenomen en geoefend, zo weet iedereen precies weet wat van hem/haar wordt verwacht en zult u zien dat de landing heel soepel verloopt. Als we moeten landen met iets meer wind wordt de vergelijking met de sprong van een klein keukentrapje weleens gemaakt door passagiers die u voor gingen. De landing is altijd een spannend onderdeel van alle ballonvaarten, maar u zult ervaren dat het heel erg meevalt. Tijdens het aanvaren voor de landing, en tijdens de landing zelf, proberen de piloten van Enjoy! Ballonvaarten het eventueel aanwezige vee en verkeer zo min mogelijk te storen. Ook wordt er rekening gehouden om niet in gewassen of in het lange gras te landen waar schade voor de landeigenaar door kan ontstaan. De crew is tijdens de ballonvaart achter de luchtballon aangereden en probeert bij de landing bij het gekozen landingsveld te staan. Na de landing vangt de crew eerst de eventuele meegereden kennissen of geïnteresseerde op om vervolgens de landeigenaar op te zoeken om toestemming te vragen om de luchtballon te bergen.

Terug naar het startveld

Zodra de crew, na de landing, bij de luchtballon komt pakken wij gezamenlijk de luchtballon in. Het is nog een pittige maar leuke klus om de hete lucht uit de ballon te persen. Zodra de ballon weer in de zak zit en de ballonzak en de ballonmand weer op de aanhangwagen staan is het tijd voor de traditionele afsluiting.

Na de traditionele afsluiting, waarin er door de piloot even wordt teruggegaan naar 1783, worden alle passagiers in de adelstand verheven en ontvangen zij een herinnering certificaat met gegevens over hun ballonvaart. Enjoy! Ballonvaarten verzorgd naast een glaasje champagne ook nog water/frisdrank een hapje als afsluiting. Na de afsluiting is het mogelijk dat u door de volgauto van Enjoy! Ballonvaarten wordt teruggebracht naar het verzamelpunt. U kunt er uiteraard ook voor kiezen om met meegereden familieleden/kennissen mee terug te rijden om ze meteen over dit mooie avontuur te kunnen vertellen.

Het weer

Het weer is de belangrijkste factor en tegelijk spelbreker in de ballonvaart. Elk jaar ken ongeveer 180 ‘vaarbare’ dagen. In de zomerperiode, van april t/m oktober, zijn dit er ongeveer 160 en de winterperiode, november t/m maart, zijn er ongeveer 20 dagen geschikt voor het maken van een ballonvlucht.

Een luchtballon is erg weersgevoelig, daarom leggen wij n het kort uit aan welke weersconditie goed ballonvaartweer minimaal moet voldoen.

Ket KNMI maakt elke dag 3 speciale weersverwachtingen voor ballonvaarders, naast deze verwachtingen worden er diverse weerradars en satellieten de hele dag in de gaten gehouden door Enjoy! Ballonvaarten.

De grootste spelbrekers zijn de wind en de regen. Wanneer er in een cirkel van 16km rond het geplande vaartgebied actieve, aanhoudende buien zijn kan er niet worden gevaren. Een luchtballon kan wel tegen regen, hij wordt er alleen zwaar van, maar er ontstaan vaak ook windstoten, en daar reageert de luchtballon onvoorspelbaar op. Aan de hand van de diverse buienradars wordt gekeken of er in het gebied van de luchtballon actieve buien zullen zijn. Wanneer het KNMI voor een bepaalde regio aangeeft dat er meer dan 60% kan op aanhoudende neerslag is, wordt de ballonvaart gecanceld.

De wind is waarschijnlijk de grootste spelbreker voor ballonvaarten in Nederland. Vooral tijdens de start en de landing mag er vanaf de grond tot ongeveer 150 meter hoogte niet meer dan 11 knopen, windkracht 3 staan. Dit is iets meer dan 20 km/h. Dat lijkt misschien niet hard maar u moet u voorstellen dat de ballonmand met 20 km/h aan stilstaande grond komt, door de luchtmassa in de ballon krijgt deze nog een dus na en is de landing bij hogere snelheden dus vergelijkbaar met een aanrijding. Veiligheid staat bij Enjoy! Ballonvaarten voorop en de ballonvaart en de landing moeten comfortabel verlopen, vandaar dat wij bij hogere windsnelheden de ballonvaarten annuleren.

Ook de windrichting is belangrijk,  elke dag geeft het KNMI een windrichting af, de piloot moet kijken waar de luchtballon tijdens de ballonvaart heengaat. Mocht er in dit gebied veel bos zijn of een groot meer waar we uitkomen dan kan de ballonvaart niet doorgaan. Meestal bieden wij de passagiers dan aan om uit te wijken naar een andere locatie in de omgeving zodat er toch kan worden gevaren.

Vanzelfsprekend wordt een ballonvaart geannuleerd wanneer er onweer in de regio is voorspeld

Voor de beleving van een mooie ballonvaart is zicht nodig, wettelijk mogen wij opstijgen als er minimaal 1500 meter zicht is. Bij minimaal 1500 meter kijkt u tijdens de hele ballonvaart tegen een muur van mist aan. Daarom stijgt Enjoy! Ballonvaarten alleen op als er minimaal 8000 meter zicht is zodat wij er zeker van zijn dat u veel van de omgeving kunt zien.

Het laatste punt waar de piloten rekening mee moeten houden is de bewolking. Wat veel mensen niet weten is dat een ballonvaart gewoon door kan gaan als er bewolking hangt. Echter moet de bewolking wel aan een paar regels voldoen. De minimale hoogte die een ballonvaarder aan moet houden, boven de bebouwde kom, tijdens alle ballonvaarten is 350 meter. Daarom mag de bewolking nooit onder de 350 meter hangen. Als dit het geval is mag er niet worden gestart tenzij de wind de luchtballon niet over steden voert.

Elk jaar kent genoeg dagen voor met maken van een mooie ballonvaart, mocht uw vlucht niet door kunnen gaan i.v.m. het weer dan maken wij gewoon een nieuwe afspraak.